Gamla Bildmanus: No Law 4000

Teckningar
Jag älskar att teckna bildmanus men jag hatar när folk bara vill ha ett bildmanus i tron att de måste ha ett. Nummer ett på listan jag hatar: "Vi behöver ett bildmanus, vi börjar filma imorgon."

Och det är det jag får höra 9 av 10 gånger då jag blir tillfrågad att teckna ett. 1 av 10 är "vi har filmat en film och skulle vilja ha ett bildmanus nu." Jag ÖNSKAR att jag överdrev. Att göra såna jobb är som att sno pengar från en produktion så jag säger alltid nej.

Gissa hur lång tid det tog från att den översta skissen tecknades till att den filmades och vi fick bilderna på Bronson Hardcastle i No Law 4000?

får sin pay off

Ja, lika lång tid som det tar att föda ett barn; 9 månader.

Varför i helvete då?

Ja, jag skrev ju tidigare om hur poängen med ett bra bildmanus INTE är ett snyggt tecknat mästerverk utan att ska fungera som ett verktyg att förenkla en produktion. Och vikten av att göra det i TID!

För tio år sedan, Maj 2001 (!) satt vi och planerade scener till filmen No Law 4000 och jag tänkte att vi skulle kunna kolla på hur viktigt det var för oss att ha ett bildmanus i ett tidigt skede. I en scen skulle karaktären Bronson Hardcastle stå i en öken och marken skulle öppna sig under hans fötter vilket få honom att falla ner i en grotta där han finner en skattkista. Piece of cake.


I mitt fortfarande kaffeluktande anteckningsblock från den tiden hittar jag följande teckningar och anteckningar:

Klicka på bilden för att

känna lukten av kaffe

 

Tack vare de där skisserna kunde vi dela upp arbetet och finna lösningar för att kunna filma scenen så billigt som möjligt men framförallt: så SÄKERT som möjligt. Man slänger bara inte ner en snubbe i en grotta - oddsen att de vaknar upp tre dagar senare har försämrats de senaste 2000 åren.


Vi filmade alla exteriöra bilder i Boden sommaren 2001 för att sedan i februari (om jag inte minns fel?) 2002 filma interiörerna i en studio i Skellefteå med stuntmän. Och eftersom vi visste vad vi ville åt för bilder 9 månader innan vi filmade själva fallet kunde scenografiteamet bygga en grotta där en stuntman relativt säkert kunde falla in i. Stuntmannen kunde också ge dom (och oss) input på hur vi skulle lösa fallet i säkerhetssynpunkt innan vi slänger ner karln. Vi sparade även tid och pengar eftersom vi inte behövde bygga en hel grotta då vi visste att vi inte skulle filma åt alla håll - vilket också gav oss mer utrymme för ljusrigg!

Så tack vare några fula skisser gjorda under inflytandet av hybris och för mycket kaffe sparade vi kosing och vår stuntman fick överleva en dag till.

 

 

Om det blev en bättre film för det lämnar jag osagt men det blev inte sämre - och ingen dog!

 

 

Gamla bildmanus:

Brännlandet - Pilot

Strandvaskaren

 

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om
, , , ,
, , ,

Kommentera inlägget här:

 
Follow on Bloglovin