Dagens God Afton: Lättglömt

Dagens God Afton
Från dagens Aftonbladet.se:


Först - en petitess: Ja, det var 7 år sedan Morgan Spurlock slog till med sin reality show i långfilmsformat; Super Size Me så nu är det väl dags att han "följer upp den". Det är förstås om man tror att han legat på latsidan och inte gjort annat än att käka pommes sedan dess men jag vet inte om "tror" är en bra grund för att skriva en artikel om det. En snabb och enkel sökning på imdb är kanske för mycket begärt av Aftonbladets redaktion? Där hittar man nämligen att Morgan regisserat och producerat flera långfilmer och TV-serier de senaste 7 åren - varav flera gått på svensk TV, sålts runt om i världen och faktiskt gått riktigt bra.

Så... det hade varit mer rätt om ni skrivit "Morgan Spurlock följer upp Freakonomics med dokumentär om reklam". Visst, den filmen gjorde kanske ingen succé och få av Aftonbladets läsare känner igen den titeln (för att den inte är "lättsmält"?) lika mycket som Super Size Me men då kan man väl ändå använda klassikern "Skaparen av Super Size Me gör en dokumentär om reklam"?


Men det som är riktigt roligt/skrämmande: är att faktiskt läsa Aftonbladets artikel där de slänger ur sig saker som "Vilket företag vill produktplacera i en film som verkligen skulle gå till botten med det faktum att reklam och produktplacering handlar om makt över offentligheten bortom demokratisk kontroll och insyn?". De hävdar att om man har produktplaceringar så har man inte bara förlorat utan även SÅLT sin trovärdighet? Ja, det borde ju Aftonbladet vara experter på med tanke på alla produktplaceringar man kan finna där, gömda under rubriker som Wellness, Resor och (min personliga favorit) nyheter - plus många många fler rubriker som även UTAN annonser drar ner trovärdigheten för Sveriges största nyhetstidning.


Men det klart: vi vill väl ha våra nyheter "lättsålt, lättsmält"...



bloglovin


Follow JanneFantastic on Twitter

Kommentera inlägget här:

 
Follow on Bloglovin