Jag tror jag skaffat mig en nemesis: SF BIO

I-landsproblem
UPPDATERING: Har fått in en rättelse från SF Bio om att jag kallar dem "SF" (Svensk Filmindustri) när jag borde kalla dem "SF Bio":

"
SF Bio AB (som jag tillhör) och AB Svensk Filmindustri (SF) är två helt skilda bolag med helt olika verksamhet. Du brukar skriva SF i dina kommentarer även när du uppenbarligen menar SF Bio."

Självklart har jag rättat det nu och som ni ser ändrar det ingenting av vad jag ville ha sagt. Stort av SF Bio att rentvå SF. Ska villigt erkänna att jag brukar göra misstaget att kalla SF för SFI vilket Svenska För Invandrare inte brukar gilla.

..................................


Det här kan bli en lång serie inlägg om olika människor och företeelser som bestämt sig för att hata mig. Men vi börjar med SF Bio. (Och nej, det har inget att göra med min beef med dem gällande hur de misskötte The Muppets.) (Okej, lite.)


Via Twitter har jag och @Leatherfacesays (trevlig prick, retweetar ofta) försökt föra en diskussion med @SFbio angående SF Bio:s visioner eftersom jag känner de numera fungerar mer som en godiskiosk som tvingas visa film. Bara en sån sak att jag kan fråga personalen i kassan om skillnaden mellan olika menyer och få ett rakt svar men frågar man dem något som har med film att göra så måste de kolla upp det på datorn. 


Och det visar sig att de "tvingas" mer än jag trodde till alla deras val.
Stackarna.

Distributörer "tvingar" dem att visa filmer, "tvingar" dem att köra 100+ kopior på Sean Banan Inuti Seanfrika (trots att jag via hörsägen hört att Bananens producent blev övertalad till det från en SF (Bio? Vet faktiskt inte.)-gubbe som sa "jag vet vad kidsen vill ha"), de tvingas att bara ha ca 5% filmer regisserade av kvinnor på repertoaren, de "tvingas" av PUBLIKEN att ta in filmer som floppat över hela världen för "det är många som gillar Adam Sandler".



Ja, jag är en av dem som gillar honom men en koma-patient kan räkna ut med sitt avdomnade arsle att en film som Jack & Jill kommer floppa i Sverige. Varför? Hur ska man veta det i förväg? Jo: för den hade premiär för 5 månader sedan i USA, floppade, vann storslam på Razzie Awards (vann alla tio kategorier!) och fått rekordlåga omdömet 3% fresh på Rotten Tomatoes. Sa jag att det var 5 månader sedan den släpptes på bio i USA? ÄNDÅ kickar den filmen ut andra titlar ur deras utbud, gärna titlar SF Bio haft uppe på SF.se men sedan plockat bort lite i smyg.


Vad skrattar ni åt?

Tänkte dela med mig av den maildiskussion jag haft med SF Bios informationschef Thomas Runfors. Den är onödigt långt formulerad men ni kan skumma igenom det. (Eller skippa den helt - upp till dig. Det är ett i-landsproblem, trots allt.)






Skickat: den 12 april 2012 15:43
Till: Runfors Thomas (SF Bio)
Ämne: Har blivit hänvisad till dig!

Hej Thomas!

Har haft en diskussion med @SFbio över Twitter om SF:s roll i vad som visas på SF:s biografer då många filmer inte kommit upp på era biodukar samtidigt som många skitfilmer fått chansen (och med det menar jag filmer som sågats och floppat världen över MÅNADER innan de kommit upp här så det fanns ett facit och det är inte baserat på MIN smak: t.ex. Jack & Jill).

Diskussionen ledde alltid till att @SFbio skylde på distributörerna och jag frågade:
"Men vad ville NI? Har ni någon som helst kvalitetstänk eller är det distributören ni lyder? Får aldrig höra det."

@SFbio:
"Det finns rätt många faktorer att ta hänsyn till. Vad distributörerna vill. Vad som drar besökare. Hur mkt lediga salonger/dukar som finns. Att kunna erbjuda film för olika smaker/målgrupper. M.m."

Detta ledde till att [@Leatherfacesays frågade]:
"jag vet att det kan vara svårt att få kopior som liten biograf, har själv varit föreståndare för en sån. SF är ingen liten biograf, ens i Umeå. Det handlar om vilken vision man har. Utan konkurrens verkar det stagnera. sedan kan man undra över SF generellt hur visionerna ser ut? Genustänk? Etnicitet? Länder? kollar man kommande 54 filmer på #SFUmeå är tre regisserade av kvinnor t.ex."

Här lovade @SFbio att kontakta någon (antar att det är du?) för att kunna ge oss svaret på de frågorna. Så hur ser visionerna ut? Och är det BARA distributörerna som bestämmer vad som ska visas i era salonger?



PS: Ditt svar (eller avsaknad av svar) kommer troligtvis publiceras i våra bloggar. Men lugn: vi har inte många läsare. ;)

....................................

From: Runfors Thomas (SF Bio)
Sent: 04/13/12 09:27 AM
To: Janne Widmark
Subject:
SV: Har blivit hänvisad till dig!

Hej!

Tack för ditt mail! Frågan om filmvalet på våra biografer intresserar givetvis många och just nu sitter jag och försöker formulera några rader som jag tänkte vi skulle lägga ut på vår sajt. Vi får ofta frågor om hur vi väljer film, vad som styr vårt val etc och det vore naturligtvis bra om vi på ett enkelt sätt kunde förklara hur branschen fungerar.

Nedanstående text är ett ”work in progress” och jag tar mig friheten att ”testa” den på dig. Du verkar vara mer insatt i dessa frågor än många andra, så jag ber om ursäkt om svaren för din del är lite förenklade och du får gärna återkomma om något är oklart eller om du vill ha ett utförligare svar i någon fråga.

Tilläggas kan, att vi gör ingen skillnad på filmer när det gäller vilket kön regissören har eller etnicitet bland skådespelare. Dock vet vi att viss typ av film har svårt att fungera på bio utan kanske passar bättre på olika typer av filmfestivaler etc.

Vänliga hälsningar
Thomas Runfors


Här kommer texten:

För att en film skall kunna visas på bio krävs att det är en distributör (filmbolag) som bestämmer sig för att satsa på en biograflansering. Det krävs då att man tar fram filmkopior, filmaffischer, satsar pengar på marknadsföring, promotion och annonser, samt allt annat som gör att man väcker intresset för att man vill se filmen på bio. En del filmer låter höra talas om sig långt innan de har premiär och kanske har hjälp av stora marknadsföringsbudgetar från stora filmbolag. Andra filmer görs med relativt små medel och har inte möjlighet att synas på samma sätt.

För oss på SF Bio är det viktigt att erbjuda olika typer av film för att tillgodose så många som möjligt. Samtidigt är vi ett företag som lever på våra intäkter och vi måste därför också se till att det kommer så många biobesökare som möjligt. Ingen biografägare har råd att visa film som inte lockar besökare, men en bra mix på en Filmstad kan göra att de bredare filmerna bär upp kostnaderna för de smalare filmerna.

Till Sverige kommer det ca 1000 nya filmer varje år. Om alla skulle visas på bio skulle det vara omöjligt att visa dem mer än ett par föreställningar för varje film. Därför är filmbolag och biografägare överens om att ca 200 filmer på år är vad som får plats på biograferna om man skall erbjuda publiken en rimlig möjlighet att se dem.

Vi tycker också att det är viktigt att svenska långfilmer får plats. Vi är ett litet land i filmvärlden (0,7 % av världsmarknaden), men med stolta filmtraditioner – alltifrån Sjöström och Bergman till Espinoza och Hallström – och vi vill fortsätta att se svenska filmer på bio. Ett tjogotal svenska långfilmer brukar få biopremiär varje år.

Vissa filmer går längre och vissa försvinner snabbare från repertoaren. Naturligtvis så kan en film som fortsätter att dra folk ligga kvar längre på bio, medan en film som inte lockar så många besökare snabbare kan försvinna. Filmer med små budgetar tas också fram i färre antal kopior och brukar skickas runt i landet, de stora filmerna brukar man däremot satsa på ett stort antal kopior så att så många som möjligt har tillfälle att se dem redan från premiären.

Filmbolaget väljer många gånger att låta filmerna gå direkt till DVD, och då har man bedömt att filmen inte kan bära sina egna kostnader för att lanseras på bio. Ibland kan man också ta fram ett par kopior och testa om filmen fungerar på bio innan man bestämmer sig för att lansera den bredare – eller låta den gå direkt till DVD (eller kanske Video On Demand – VOD).

En biofilm kostar mycket pengar att göra. Amerikanska storfilmer kan kosta 100-tals miljoner dollar och svenska filmer brukar kosta mellan 20 – 50 miljoner kronor. För att en film skall ha en rimlig chans att spela in sina kostnader, brukar man vilja optimera intäkterna i varje visningsfönster. Först går det alltså på bio i ett par månader, senan släpps den kanske på köp-DVD, hyr-DVD, VOD och betal-TV för att till sist hamna som en gratis film på en TV-kanal.

Biofönstret gör också att filmen blir attraktivare i de kommande visningsfönstrena och ger de som investerat pengar större möjligt att få tillbaka vad de satsat – vilket oftast leder till nya satsningar.

Ibland händer det att en film inte kommer till just din stad. Det kan ha flera orsaker, men oftast är det en film som tagits fram i få kopior och som inte fungerat så jättebra på bio. För även om recensenter kan hylla vissa filmer är det ändå i slutändan publiken som avgör vad som kommer att fungera på bio.
.............................

Skickat: den 13 april 2012 1:25
Till: Runfors Thomas (SF Bio)
Ämne: Re: SV: Har blivit hänvisad till dig!

Ska jag vara ärlig så dög det där inte som svar alls. Det var bara samma gamla "det är distributörerna/publikens fel". Vad vill NI? Vad har ni för visioner som ni önskar ni kunde genomföra? Det där var bara brasklappar som inte svara på något angående er policy. Vem är det som ska läsa det där? Ingen kommer säga "jaha, det är så det funkar" efter man tagit sig igenom den där texten, sorry.


//Janne Widmark






Jag räknar inte med något svar...


Vill dock understryka att SF Bio stolt säger att de visar "ett tjogtal svenska filmer" men har jag inte helt fel (vilket jag ABSOLUT kan ha) så TVINGAS de till det iochmed det filmavtal vi har nu... Får se hur det blir med den saken när nästa avtal blir klart. Just sayin'.


Märk väl att jag inte ens NÄMNT vår diskussion om hur SF Bio behandlar publiken i Umeå (en av Sveriges studenttätaste städer?) som skit genom att bara ge oss "barnfilmer" i flera utgåvor (vanilj & 3D) men bara svenskdubbat, popcornfilmer och "Smultronstället"-filmer som Oscarvinnaren The Artist X antal månader efter filmen gjort succé VÄRLDEN över... i ca en vecka.

Att vänta så länge med en film är synonymt med att kasta pengar i sjön, SF Bio. Folk har laddat ner de filmerna för lääääänge sen och de som får lida är såna som jag som vill se film på bio och inte på DVD eller nedladdat (jag vet att jag tillhör en minoritet men min hybris säger att jag är EGENTLIGEN er huvudmålgrupp). Jag utmanar SF Bio att ta en uppenbar kioskvältare - låt säga nästa Twiligt-film - och vänta med den i ett halvår, visa den i en vecka utan annonser så ska vi se om den går bra. Vågar ni det? Klart ni gör, ni gör det ju med filmer som vinner Oscar för bästa film!


Lycka till med godisförsäljningen!


Dom säljer typ film här också! Biljett? Kan jag inte bara få den i iPhonen, liksom?






Är du nöjd/missnöjd med SF Bio?
Säg något till @SFbio på Twitter.
 
......................


Fortsättning foljer:
Svar från SF Bio (inte SF)
Två nya frågor till SF Bio
Det börjar se mörkt ut på SF Bio
SF Bio - Epilog.
Best of SF Bio



 

bloglovin

Follow JanneFantastic on Twitter

 

Kommentera inlägget här:

 
Follow on Bloglovin

Kommentarer:

1 Olof Röckner:

skriven

Hecks yes!! You tell 'em!